Normele de aplicare ale Programului ,,Start-Up Nation – România’’
În data de 5 mai 2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a publicat:
- Normele Programului Start-Up Nation modificate în urma Legii privind aprobarea OUG nr. 10/2017;
- Lista codurilor CAEN eligibile în cadrul programului;
- Modelul de plan de afaceri.
Conform normelor publicate, schema de ajutor de minimis prevăzută în cadrului Programului ,,Start-up Nation – România’’ prevede următoarele:
- Prin implementarea programului , se estimează acordarea unui ajutor de minimis în cuantum de maxim 200.000 lei / beneficiar, cu o rată de finanţare de 100% inclusiv TVA, unui număr de maxim 10.000 beneficiari în anul 2017, finanţarea făcându-se din fonduri de la bugetul de stat şi fonduri europene;
- Pot beneficia de finanţare societăţile (microîntreprinderile, întreprinderile mici şi mijlocii) înfiinţate conform Legii nr. 31 / 1990, după data de 30 ianuarie 2017, care îndeplinesc următoarele condiţii:
- Sunt înfiinţate de către persoane fizice care nu au sau nu au mai avut calitatea de acţionar / asociat într-o altă societate care desfăşoară / a desfăşurat aceeaşi activitate autorizată pentru care aplică în cadrul programului, în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere;
- Societăţile ai căror acţionari / asociaţi deţin mai multe întreprinderi, aplică cu o singură întreprindere în cadrul programului;
- Au capital social integral privat;
- Au codul CAEN pentru care solicită finanţarea autorizat la Registrul Comerţului. Atenţie! Finanţarea se poate solicita pe un singur cod CAEN eligibl, conform Listei codurilor CAEN eligibile;
- Nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale.
- Categorii de cheltuieli eligibile:
- Echipamente tehnologice, maşini, utilaje, electrostivuitoare, motostivuitoare şi instalaţii de lucru, inclusiv software-ul aferent
- Spaţii de lucru, producţie, prestări servicii sau comerţ care nu au destinaţie localtivă (clădiri, hale, spaţii amenajate) a căror valoare se determină în urma evaluării de către un expert ANEVAR, cu excepţia spaţiilor din elemente prefabricate;
- Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare cod de bare, cântare electronice, aparate de marcat electronice;
- Mijloace de transport: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, rulote pentru comerţ stradal şi autoutilitare din categoria N1, N2, N3, cu excepţia vehiculelor de teren şi de transport mărfuri, în limită a 1 mijloc de transport / beneficiar, în valoare maximă de 36.000 lei fără TVA;
- Echipamente IT tehnică de calcul (PC, periferice, sisteme portabile, sisteme audio-video, licenţe);
- Mobilier, aparatură birotică şi sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale;
- Instalaţii şi echipamente care utilizează surse regenerabile de energie;
- Instalaţii de încălzire sau climatizare aferente spaţiului de desfăşurare a activităţii;
- Salarii (la nivelul salariului mediu), utilităţi şi chirii pentru spaţiile de lucru care nu au destinaţie locativă pentru perioada de implementare a planului de afaceri;
- Pagină web, inclusiv înregistrare domeniu fără hosting pentru operatorii economici care nu deţin alt site, în limita a 8000 lei, fără TVA;
- Active necorporale referitoare la brevete, fracize, licenţe, software pentru comerţul on-line;
- Cursuri competenţe antreprenoriale pentru asociatul / administratorul societăţii, organizate de organisme autorizate, în limita a maxim 3000 lei fără TVA;
- Taxa pe valoare adăugată nedeductibilă pentru aplicanţii neplătitori de TVA;
- Consultanţă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finanţării, în limita a maxim 8000 lei fără TVA, de către furnizori de servicii cu activităti autorizate incluse în CAEN clasa 70. Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea acordului de finanţare;
- După semnarea acordului de finanţare, pentru toate cheltuielile, cu excepţia salariilor, utilităţilor şi chiriilor, se întocmesc dosare de achiziţie cu minim 3 oferte;
- O societate nu poate avea în acelaşi timp calitatea de Beneficiar în cadrul programului şi de furnizor pentru o altă întreprindere beneficiară;
- Înscrierea în program se va face on-line, calcularea punctajului făcându-se automat de către aplicaţie, în timp real, conform Grilei de evaluare. Punctajul minim acceptat pentru verificarea administrativă este de 50 puncte;
- Admiterea şi finanţarea în Program se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut, pentru planurile de afaceri care obţin minim 50 de puncte, în limita bugetului programului, la punctaje egale prevalând:
- Numărul de locuri de muncă create;
- Numărul de locuri de muncă ocupate de persoane defavorizate /şomeri / absolvenţi după anul 2012;
- Achiziţia de echipamente tehnologice;
- Activitatea pe care accesează programul;
- Data şi ora înscrierii în program;
- Termenul limită de semnare a acordurilor de finanţare este 29 septembrie 2017;
- Termenul limită pentru efectuarea cheltuielilor şi depunerea documentaţiei de decont este de maxim 1 an de la semnarea acordului de finanţare.
Data de la care va fi activ Programul ,,Start-up Nation – România’’ va fi comunicată cu minim 5 zile înainte de deschiderea sesiunii de înscriere, aceasta făcându-se on-line, pe site-ul www.aippimm.ro, timp de 30 de zile calendaristice de la deschidere. Deschiderea sesiunii de înscrieri în program este prevăzută pentru finalul lunii mai – începutul lunii iunie.